Xenofobi
Begreppet xenofobi är
intensiv rädsla för det främmande vilket i de flesta fallen bidrar till att det
bildas etniska fördomar och invandrarfientligheter. Vid efterkrigstiden började
termen användas som en synonym till rasism eftersom främlingsfientlighet blev
ett samlat begrepp på avståndstagande från invandra samt flyktingar. Men
samtidigt är det inte rätt att säga att främlingsfientlighet och rasism är samma
sak eftersom det finns skillnader. Rasistisk synsätt bygger på rasbiologiska
föreställningar, de typiska exemplen att vissa typer av människor har mer
värdefulla egenskaper än andra, eller att människor som kommer från olika
ursprung måste leva åtskilda. En främlingsfientlig synsätt är grundat på
exempelvis föreställningar om att olika kulturer måste leva åtskilda och att en
typ av kultur är mer högtstående än en annan. Man grundar sina anledningar på kulturella skäl och inte fysiska, detta innebär att man riktar avståndstagande mot
en viss specifik grupp i samhället. Att man riktar sig mot alla icke-svenska
grupper är ytterst ovanlig för en främlingsfientlighet.
Sverige är ett typiskt
exempel på ett mångkulturellt och pluralistiskt samhälle, där vi har en stor
mångfald av religiösa, kulturella samt etniska grupper som lever sida vid sida.
Det svenska samhället har inte enbart haft positiva följder av mångkulturen.
Detta eftersom vi kan i Sverige och Europa se den växande rasismen och
främlingsfientligheten. Sverigedemokraterna har under det senaste decenniet
haft stora framgångar i Sverige och är största partiet utanför riksdagen.
Enligt mig har läraren och
lärarens handlingar en viktig roll i skolorna. Eftersom de har kapaciteten att
utveckla specifika kunskaper hos elever så de kan fungera i en större
sociokulturell gemenskap. Man måste arbete kring målet att ge eleverna dem
rätta kunskaperna inom exempelvis religionskunskap.
Främlingsfientlighet har ett
viss ’’vi och dom’’ tänkande d.v.s. att de särskiljer människor i förhållande
till varandra. Vi tänkarna står för vänskap, gemenskap och närhet medan “dem”
tänkandet står för fientlighet och avstånd. Människor som tänker detta bygger
sina känslor mestadels på osäkerhet eller på okunskap då ”obehaget, oviljan och rädslan förs över från den egna
oförmågan att hantera en situation till egenskaper hos andra människor”.
I dagens samhälle bygger
främlingsfientligheten på kulturella, religiösa och etniska skillnader mellan
folkgrupperna och detta blir då grunden till kategorisering och utestängning av
människor.
Lärare kan använda sig av olika typer
av pedagogiska tillämpningar för att förebygga och motverka
främlingsfientlighet och rasism. Att lärare utgår ifrån elevernas tankar,
reflektioner och frågeställningar som bidrar till ökad kunskap om varandras
kulturer och religioner. Det är väsentligt att skapa kontaktmöjligheter, att
lärarna inte tillåter att elever blundar för människors skillnader och
olikheter.
Hur kan man lösa problemen med
främlingsfientlighet i dagens samhälle? Är det myndigheternas uppgift att göra
något, eller politikernas att hitta lösningar? Hur ska skolorna agera och lära
ut för att förhoppningsvis minska antalet främlingsfientliga? Problemet är att det hela har
gått överstyr, för lite görs, undantrycks och uppmärksammas inte. Många tror
att deras egna “lilla” insats inte har någon typ av betydelse, men ställ då
frågan till dig själv ’’vad kan jag göra, även om det är lite’’?
Massmedian spelar en viktig mycket roll
och ofta lyfter de upp händelser som präglas av våld, rasism och konflikter,
anledning till varför de lyfter upp detta är eftersom det säljer. Men detta
gynnar grupper som är aktiva främlingsfientliga och de får den publiciteten de
strävar efter, massmedian lyfter upp och stärker dem att fortsätta med sina
aktiviteter.
Det negativa är att det får oss andra
att tänka, ’’de är alltför starka och igenkännande, bäst att låta bli att göra
något’’. Om massmedian istället fokuserar på att lyfta fram den sanna sidan av
händelsen och den positiva så skulle fler kunna känna självsäkerheten till att
göra något och man skulle inte heller känna sig ensam, att fler delar med av
samma åsikt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar