måndag 29 december 2014

Livsåskådningsbesöken


Haci Bayram Moskén

















Inledning
Jag har valt att berätta om besök i Turkiet eftersom jag anser att det är mycket lärorikt och att i ett muslimskt land kan jag få mer information än i Sverige. Därför valde jag berätta om ett moskébesök i Turkiet.

Jag besökte moskén Haci Bayram på Ankara i Turkiet den 23 juli 2014. Det var en helig dag för muslimer speciellt för sunniter. Den heliga dagen kallas för ”Laylat al-Qadr” på arabiska som betyder allmaktens natt. Det innebär att, enligt Koranen har ängeln Gabriel förklarat för Mohammed om att han blev Guds profet, då fick Mohammed sin första uppenbarelse.

Vi var i Ankara under sommaren och vi visste inte om besöket. Eftersom det var en helig dag var det absolut bästa alternativen för oss att besöka platsen.
Jag åkte med mina föräldrar, min mormor och med mina kusiner. Det var kväll, och vi fastade under dagen eftersom det var fastemånaden (ramadan).
Moskén var väldigt långt borta så vi åkte med bil sedan fick vi gå i ca 20 min.

Moskén är väldigt stor och är byggd av sten. Den har en minare (fyrtorn) och har mer än två ingångar. 
Det var jättemånga folk som var där, därför var det svårt att fotografera och gå runt. Gården var väldig stor och det fanns sittplatser och en speciell brunn för ritual tvagning (religiöst tvättning).

När jag såg byggnaden blev jag väldigt imponerad eftersom byggnaden såg jätte fin ut och det hade byggts för länge sen, ungefär under 1400-talet. Det jag trodde med ceremonin skulle vara samma sätt som vi gjorde i en moskélokal i Sverige.

Förloppet
När vi var vid moskén var det jättemånga folk och det var jätte trångt. Vi fastade som sagt och vi hade tagit med oss matsäck men det behövdes inte. Det var personaler som bjöd mat till alla människor som var där. Efter böneuppropningen fick vi äta, sedan gjorde vi kvällsbön med alla andra utanför eftersom i moskén var det ganska trångt. Kvinnorna och männen var separerade under bönetiden eftersom det är en regel. Kvinnorna fick be i moskéns gård och vissa av männen fick be inne i moskén, bakom imamen. Imamen hade mikrofon, där alla kunde höra vad han sade.
Senare var det imamer som läste ur Koranen. Det var en grupp sångare som sjöng om Guds ord, om Gud och Mohammed. Det var religiösa professorer som berättade hadither och om vad heliga dagen har för syfte och varför det är viktigt osv.

När man skulle gå in i Moskén tog vi av våra skor och kvinnor fick ta på sig sjal på huvudet för att respektera moskén.
Moskéns golv var täckt av matta (bönematta) med speciell design för bönen, och moskéns matta har flera av denna design. Längst fram i moskén finns ett speciellt hörn där imamen ber och det är mot Kaba, riktningen kallas för Qibla. Nischen (inbyggt mur) var lysande i turkos färg.
Vid ett annat hörn finns en stor predikstol för imamer längs upp vid högra sidan i väggen. Imamens predikstol (minbar) är rätt stor och hade några trappsteg.
Lamporna är jätte stora och har diamanter, belysningen är väldigt stark. Väggarna är skrivna på arabiska begrepp, som t.ex. Allah (Gud), Mohammed (profeten) osv. Det finns inga gestalter eller avbildningar eftersom det är förbjudet inom islam. Fönstren är av mosaik i olika färger.

Efter avslutningen i moskén gjorde vi ytterligare andra böner som är speciell för kvällen. Det var ganska trångt som sagt, därför var det svårt att be. Det var personer som erbjöd godsaker till alla, för Guds skull. Den kvällen var nästan alla vakna och bad till Gud.
Det fascinerade mig eftersom jag aldrig har upplevt det förut och att tusentals människor är så religiösa att de inte ens sov då.

Det var jätte många gamla, unga, utvecklingsstörda, barn, utlänningar m.m. det var blandad helt enkelt. Alla bad till Gud och nämnde Muhammed och visade kärlek till dem.

Diskussion
Jag har uppfostrats som en muslim och har följt muslimska ceremonin, men jag har aldrig upplevt så lärorikt och spännande ceremoni förut. Det var annorlunda för mig.
Det var personer som sjöng om Muhammed (Saw), Hussein, Hassan m.m. och det kändes som om jag upplevde i de verserna de sjöng. Jag hade samma känsla när de berättade berättelser ur Koranen.
Det var jätte många folk som kom och besökte. Alla respekterade moskén och alla andra som var där. Det fascinerade mig eftersom jag aldrig har upplevt det förut och att tusentals människor är så religiösa att de inte ens sov då.
Mosaiken på fönstren var jätte fina och såg konstliga ut.



Eyup Sultan Moskén

Inledning
Den 11 maj 2013 var jag i Istanbul och där fick jag besöka Eyup Sultan moskén. Jag åkte tillsammans med en grupp av turister, där guiden berättade platsen vi har besökt. Vi besökte den på förmiddagen och det var på lördagen.
Moskén är en av de största moskéerna i Istanbul och är väldigt gammal.
Vi besökte moskén två gånger. En på förmiddag och andra gången på morgonen (för morgonbönen).
Vi ”turister” kom till moskén med en buss som vi hyrde.
Först fick vi se omgivningen, det var jätte stort och det var affärer som sålde massor med saker till minne på platsen.

Moskéns gård var jätte stor, mycket större än själva byggnaden. Vid ett ställe i moskéns gård finns en speciell brunn av marmor, där personer kan religiöst ”tvätta sig”. Det vill säga den rituella tvagningen, på persiska kallas det för Wudu. Det är mest männen som får vara där, och vid ett annat ställe finns den för kvinnor också.
Moskén var jätte stor och hade två stora minareter.
Moskén var så gammal att en del av byggnaden lagades under besöket. Det var jätte många fåglar som var där, och man fick mata dem genom att kasta frön utanför grinden.
Det fanns flera rum och platser i gården men vi hann inte se platserna.

Jag trodde att vi skulle be bara och sedan gå runt moskén. Det var en vanlig dag och jag trodde att vi skulle bete oss som ”turister. ”

Textruta: Förloppet
Första besöket på förmiddagen fotograferade vi moskén, omgivningen osv. Det var jätte många folk som besökte. Det var fint väder, därför satt vi lite utanför moskén tills det var böneuppropningen. När det var dags började vi göra förmiddagsbönen tillsammans med alla andra och efter imamen. Men imamen såg vi inte för att männen och kvinnor var separerade. Efter bönen var det folk som delade ut ”Turkish deligt” till alla. Under tiden läste imam lite ur Koranen. Han hade väldig fin röst.
Sedan fick vi gå in i moskén. Vi fick ta av vår skor och fick varsin påse så att vi fick ta med oss dem och vi fick ta på oss sjal för att täcka håret.                

Moskéns inomhus var väldig fin. Moskén var i tre våningar och golvet var täckt av en jätte stor matta. I Moskén fanns massor med stora lampor. Det var tavlor också på väggen som stod Allah (Gud), Mohammed på arabiska. Taket var lite rund och på taket var det jättefina mosaiker som det var i fönstren. Predikstolen till imam var ganska stor. Nischen, riktningen mot Qibla var speciellt eftersom väggen var målat på ett fint sätt. Det var abstrakta målningar men det hade väldigt fina ljusa färger.

Vid gården fanns det ett gravtorn av Eyup Sultan. Han var en helig man som umgicks med Mohammed. Moskén fick namnet efter honom. Det är många som besöker platsen och läser Koran.

Nästa besök var på morgonen och vi kom dit för att göra morgonbönen. Vi var där vid klockan fem på morgonen. Vi gjorde morgonbönen i moskén och det tog ungefär femton minuter. Sedan gick vi till andra platser.

Diskussion 
Jag blev mycket fascinerad av moskén eftersom det har byggts för mer än 1000 år sedan och är fortfarande oförstörd. Istanbul har drabbats av jordbävningen flera gånger men byggnaden har inte påverkat något. Arkitekturen och tekniken var bra då tror jag eftersom guiden hade berättat för oss om detta. Det var män från
Osmanska riket som hade byggt.


                                                                                                                                                                                                                                                                            
                                                                                                                                

                                                                                                                            Tagen av mig


Ängskyrkan
Textruta:  
















Inledning
Jag besökte Ängskyrkan den 7 december 2014 kl. 11 och besökte själv, som ligger på Toppvägen/ Storvreten i Tumba. Jag bor lite nära kyrkan därför gick jag och jag funderade över vad jag skulle se och jag hade massor med frågetecken om kristen ceremoni. Jag ville besöka just Ängkyrkan eftersom kyrkan är nära mitt hem och att jag har besökt denne kyrkan flera gånger när jag var yngre med klassen och jag minns inte riktigt vad jag upplevde där då. Men jag minns att det var lärorikt och jag passade på mig göra som mina klasskompisar gjorde då.
Men i alla fall nu när jag var på kyrkans gård kände jag mig lite spännande, jag vet inte varför men jag kände mig glad också.
Jag funderade på att det skulle vara kul och lära mig nya saker.
Kyrkan är en enkel byggnad och är minst 2 våningar som det ser ut i alla fall. Den är i gult färg och har ringklocka bredvid byggnaden, vid kyrkans parkering. Kyrkan är nära lägenheter och vid skogen. Det finns ett stort vanligt kors utanför på stenväggen och det lyser när det är mörkt ute. Det ser fint ut. När jag går vid kyrkan har jag alltid haft en tanke att det är svenskar och protestanter som leder den.

Förloppet
Jag gick in i kyrkan, jag var lite tidigare med det var folk som kom. Först gick jag till ett rum där vi fick hänga våra ytterkläder. Det såg ut som en lokal där det finns flera rum. Ett av rummet var matsalen och mittemot matsalen var församlingsrummet.
Vid dörren stod en kvinnlig präst och en äldre man, men tydligen var han personal i kyrkan.

Jag gick fram till dem och sade att jag har en uppgift att göra om livsåskådningar och att jag valde Ängskyrkan, och om jag får vara med dem. Äldre mannen var jätte vänlig och sade att alla var välkomna. Jag tackade och satte mig längs bak i rummet där jag kunde se hela rummet. Det var stolar på flera rader och var tre olika rader. Rummet var inte jätte stor men det var bred. Längs fram fanns det en talarstol och bredvid den fanns ett stort bord, där det finns flera saker på den. Väggarna var vita och dukarna på bordet längs fram var blåa. Nära vid bordet var ett in vinklad hörn där det finns stolar, tydligen var det för körarna. Det fanns mikrofoner längst upp. Sidan om den var en stor piano och en kvinnlig pianist. Längs fram fanns en jätte stor tavla med abstrakta figurer men jag tolkade den till att Jesus gick till himlen eller frälsning. Det var korsar hängda på väggen. Det var massor med ljusstakar och ljus på. Jag satte mig på stolen och varenda stol hade en psalmbok (sångbok) bakom sin stol. Det var speciell hängare på stolarna och det var faktiskt logiskt.

När varje person kom in i rummet gick dem fram och lade några kronor pengar på en låda, och tog ett ljus där de tände på den och lade på en stor ljusstyrka. Sedan gjorde dem ett kors på deras ansikten.
En personal delade ut ett häfte till oss alla. På framsidan var det samma bild som den stora tavlan på väggen och stod Mässa på den. Inuti var det stora rubriker, vad vi skulle göra. Det fanns verser, dikter och sångtexter där vi skulle tydligen läsa upp tillsammans.

När alla satte på sina platser kom en äldre kvinnlig präst, en äldre man och en äldre kvinna in. Kvinnliga prästen hade på sig en vit lång klänning med långärmade. På klänningen hade hon något liknande tröja men det liknade filt också i blå färg, och på den fanns ett stor silver kors som var sytt på tröjan.
Mannen och kvinnan var personaler där och hjälpte prästen tydligen.
Vi fick tillsammans vänta tills klockan var 11 och sedan ringde det på stora ringklockan utomhus. Sedan började prästen med att tända den andra advent och läste några verser ur bibeln.
Sedan gick hon till sin talarstol och läste lite ur gamla testamentet samt nya testamentet. Efter henne kom andra personer och läste lite till ur bibeln. Sedan fick vi sjunga tillsammans med pianosmelodi. Det var som kör. Ibland stod vi upp, ibland fick vi sitta medan vi sjöng. Jag försökte sjunga med för att kunna visa respekt.
Efter det fick vi tillsammans säga några ord tillsammans som stod på häftet vi fick.

Sedan var det en barnsång och där fick barnen komma fram och tända varsin ljus. De fick ställa tända ljusen på ljusstaken och satte sig på en ”bänk.” Efteråt fick dem gå ut från lokalen. Vi satte kvar och prästen fortsätta att läsa verser ur bibeln, sedan fick vi lyssna på pianot. När pianisten spelade satte alla sig på sin stol, även prästen.
Det fortsatte ett tag så, sedan ropade prästen ut några namn som bodde i närheten och sade ålder. Dessa var avlidna personer. När hon räknade upp dem, ringde ringklockan igen och vi bad för dem.
Efteråt fick vi sjunga igen av psalmboken.
Medan vi sjöng sittande kom två av personaler med en lerskål och förväntade att vi skulle kasta pengar eller gåva i skålen för kyrkan. Men jag visste inte det därför kunde jag tyvärr inte ge något.

Senare bad prästen att alla skulle ställa sig på en kö för att äta en bit bröd och doppa brödet i vinet. De ställde sig men inte jag eftersom jag inte är en kristen och jag ansåg att jag inte behövde göra det. Alla även barnen utom jag åt en bit bröd, och prästen sade något medan dem fick brödet.
En del ställde sig vid bordet och framför bordet var det en speciell bänk, där personer fick ställa sig på sina knän och böjde sina huvud och bad. En del gick fram och tände ett ljus där de gjorde korstecken på sig själva.

File source: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%C3%84ngskyrkan_3.jpgDet avslutade med att prästen bjöd oss alla till julafton på den 24 december 2014, där vi kan fira tillsammans och att alla kommer få varsin present. Men hon bad också att dem som kommer kan också köpa present eller något i form av present. Det behöver inte vara dyrbara grejer eller saker. Man kan även baka något hemifrån och äta tillsammans i kyrkan. Vi fick en liten lapp också, där de står tider och ”schema” över julen.

Hon observerade också att efter den fina gemenskapen då ska det bjudas kaffe och fika.
När jag gick ut från dörren kom den mannen som jag hade frågat tidigare och han höll mina händer vänligt och bjöd på kaffe i matsalen. Jag tackade jätte mycket men sade att jag inte kan, eftersom jag var tvungen att gå någon annanstans efter besöket.
Jag tog på mina ytterkläder och gick ifrån kyrkan.

Diskussion
Det tog drygt 1 timme men jag kände mig jätte lättnad över eftersom jag var jätte nöjd med detta besök. Jag tänkte mycket väl att komma tillbaka till Ängskyrkan och besöka igen, kanske flera gånger. Det var jätte kul att besöka olika livsåskådningar och se ceremonier som man inte är van vid det.
Jag tyckte att prästen var jätte tydlig och att man verkligen blev imponerade över denna ceremoni.
De välkomnade oss alla. De var väldig trevliga att bjuda på kaffe och prata lite om annat, men tyvärr kunde jag inte delta detta, men jag vill jätte gärna gå igen och ställa frågor som jag undrar om nu. Jag gjorde inte det för att jag inte hade några frågor då.
Jag försökte göra skillnader mellan andra kyrkor som jag har besökt och jag tror att Ängskyrkan är protestant och är svensk kyrka. För att protestanter är mycket utvecklade och är mer jämställdhet om män och kvinnor. I bibeln och andra religiösa böcker står det att kvinnor och män ska sitta i separerade platser och att kvinnor inte fick prata. Men i Ängskyrkan var det blandad och prästen var en kvinna till och med.

Jämförelser och åsikter


Jag ville besöka synagogan och Jehovas vittnen men tyvärr kunde jag inte. Jehovas vittnen hade tider som inte passade mig och jag väntade på att synagogan ska acceptera mig och mina kamrater.
Jag ville inte besöka platser som var lite långt ifrån mitt hem, eftersom jag tyckte att jag inte kan hitta platserna.
Därför skrev jag ett extra moskébesök men det var på ett annat datum och en annan upplevelse.
Ceremonier var olika och varenda ceremoni var lärorika och jag är mycket nöjda över dessa.

Moskéernas byggnader var olika men inuti var nästan likadana eftersom det är byggt av sunnitiska muslimer.
Alltså det var predikarstol, nisch osv. i moskén. Men om vi ska jämföra mellan kyrkan har dem enorma skillnader.
T.ex. I kyrkan fick man sitta på stolar och bänkar medan man fick sitta på golvet i moskén. Kyrkan hade ingen stor matta likaså som moskén har.
Kyrkan satsar på musik och instrument men moskén gör inte det, däremot sjunger man i kör utan instrument.

Kvinnorna enligt ängskyrkans syn är att kvinnorna är jämställda och att de har samma rättigheter och chanser. Det visar genom att kvinnliga präster kan framföra och undervisa saker inför alla. Men inom islams syn får inte kvinnorna be med männen, och att kvinnorna måste alltid respekt till männen, men absolut ska männen också visa respekt för kvinnan också. Det finns kvinnliga imamer men dem får inte undervisa inför männen bara kvinnorna. Kvinnorna är viktiga enligt koranen och det meddelas genom hadither, men dem får inte bryta männens tal. Det finns fortfarande separeringar i varje religion eller livsåskådningar, men i Ängskyrkan har man brutit detta och utvecklade globalt. Men det finns fortfarande separeringar mellan män och kvinnor i moskén.

Islam och kristendomen har regler såsom att täcka håret. Men nuförtiden är inte ett krav att en kristen kvinna skall täcka håret, medan en muslim kvinna måste göra det, åtminstone när man besöker moskén eller när man ber.

Ceremonier liknar genom att båda livsåskådningar meddelar Guds ord och profeters ord. Enligt kyrkan är Jesus gudsson därför räknar man honom som Gud. Men enligt moskén är Gud som har skapat världen och allting, där Mohammed är hans profet. Men i båda livsåskådning meddelar man något religiöst och läser ur religiösa böcker.
Prästen i kyrkan och imamen i moskén håller talet och strukturerar, där personer följer efter dem.

Det var manliga personaler i kyrkan som var mycket vänliga och han höll kvinnornas hand för att visa respekt osv. men manliga imamer gör det aldrig och dem anser att det är respektlös. Imamer kollar inte ens på kvinnors ögon för att dem inte ska visa respekt för damer och för sina hustrur om dem har.
Men både religiösa ledaren berättar fina myter och fina sidan av religionen för att alla andra ska konvertera till sina religioner.

Det är jätte många personer som känner sig jätte stolta över att dem är religiösa, därför forskar man inte alla andra religioner. Jag har gjort det tidigare tyvärr men för några månader sen har jag börjat forska andra livsåskådningar och det är en stor fördel till mig.

(Alla bilder utan en är från Google.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar