Haci Bayram Moskén

Inledning
Jag har valt att berätta om besök i Turkiet eftersom jag
anser att det är mycket lärorikt och att i ett muslimskt land kan jag få mer
information än i Sverige. Därför valde jag berätta om ett moskébesök i Turkiet.
Jag besökte moskén Haci Bayram på Ankara i Turkiet den 23
juli 2014. Det var en helig dag för muslimer speciellt för sunniter. Den heliga
dagen kallas för ”Laylat al-Qadr” på arabiska som betyder allmaktens natt. Det innebär
att, enligt Koranen har ängeln Gabriel förklarat för Mohammed om att han blev
Guds profet, då fick Mohammed sin första uppenbarelse.
Vi var i Ankara under sommaren och vi visste inte om besöket.
Eftersom det var en helig dag var det absolut bästa alternativen för oss att
besöka platsen.
Jag åkte med mina föräldrar, min mormor och med mina
kusiner. Det var kväll, och vi fastade under dagen eftersom det var
fastemånaden (ramadan).
Moskén var väldigt långt borta så vi åkte med bil sedan fick
vi gå i ca 20 min.
Moskén är väldigt stor och är byggd av sten. Den har en minare
(fyrtorn) och har mer än två ingångar.
Det var jättemånga folk som var där, därför var det svårt
att fotografera och gå runt. Gården var väldig stor och det fanns sittplatser och
en speciell brunn för ritual tvagning (religiöst tvättning).
När jag såg byggnaden blev jag väldigt imponerad eftersom
byggnaden såg jätte fin ut och det hade byggts för länge sen, ungefär under
1400-talet. Det jag trodde med ceremonin skulle vara samma sätt som vi gjorde i
en moskélokal i Sverige.
Förloppet
När vi var vid moskén var det jättemånga folk och det var
jätte trångt. Vi fastade som sagt och vi hade tagit med oss matsäck men det
behövdes inte. Det var personaler som bjöd mat till alla människor som var där.
Efter böneuppropningen fick vi äta, sedan gjorde vi kvällsbön med alla andra
utanför eftersom i moskén var det ganska trångt. Kvinnorna och männen var
separerade under bönetiden eftersom det är en regel. Kvinnorna fick be i
moskéns gård och vissa av männen fick be inne i moskén, bakom imamen. Imamen
hade mikrofon, där alla kunde höra vad han sade.
Senare var det imamer som läste ur Koranen. Det var en grupp
sångare som sjöng om Guds ord, om Gud och Mohammed. Det var religiösa professorer
som berättade hadither och om vad heliga dagen har för syfte och varför det är
viktigt osv.
När man skulle gå in i Moskén tog vi av våra skor och
kvinnor fick ta på sig sjal på huvudet för att respektera moskén.
Moskéns golv var täckt av matta (bönematta) med speciell
design för bönen, och moskéns matta har flera av denna design. Längst fram i
moskén finns ett speciellt hörn där imamen ber och det är mot Kaba, riktningen
kallas för Qibla. Nischen (inbyggt mur) var lysande i turkos färg.
Vid ett annat hörn finns en stor predikstol för imamer längs
upp vid högra sidan i väggen. Imamens predikstol (minbar) är rätt stor och hade
några trappsteg.
Lamporna är jätte stora och har diamanter, belysningen är
väldigt stark. Väggarna är skrivna på arabiska begrepp, som t.ex. Allah (Gud),
Mohammed (profeten) osv. Det finns inga gestalter eller avbildningar eftersom
det är förbjudet inom islam. Fönstren är av mosaik i olika färger.
Efter avslutningen i moskén gjorde vi ytterligare andra
böner som är speciell för kvällen. Det var ganska trångt som sagt, därför var
det svårt att be. Det var personer som erbjöd godsaker till alla, för Guds
skull. Den kvällen var nästan alla vakna och bad till Gud.
Det fascinerade mig eftersom jag aldrig har upplevt det
förut och att tusentals människor är så religiösa att de inte ens sov då.
Det var jätte många gamla, unga, utvecklingsstörda, barn,
utlänningar m.m. det var blandad helt enkelt. Alla bad till Gud och nämnde
Muhammed och visade kärlek till dem.
Diskussion
Jag har uppfostrats
som en muslim och har följt muslimska ceremonin, men jag har aldrig upplevt så
lärorikt och spännande ceremoni förut. Det var annorlunda för mig.
Det var personer som sjöng om Muhammed (Saw), Hussein,
Hassan m.m. och det kändes som om jag upplevde i de verserna de sjöng. Jag hade
samma känsla när de berättade berättelser ur Koranen.
Det var jätte många folk som kom och besökte. Alla
respekterade moskén och alla andra som var där. Det fascinerade mig eftersom
jag aldrig har upplevt det förut och att tusentals människor är så religiösa
att de inte ens sov då.
Mosaiken på fönstren var jätte fina och såg konstliga ut.
Eyup Sultan
Moskén


Inledning
Den 11 maj 2013 var jag i Istanbul och där fick jag besöka
Eyup Sultan moskén. Jag åkte tillsammans med en grupp av turister, där guiden
berättade platsen vi har besökt. Vi besökte den på förmiddagen och det var på
lördagen.
Moskén är en av de största moskéerna i Istanbul och är
väldigt gammal.
Vi besökte moskén två gånger. En på förmiddag och andra
gången på morgonen (för morgonbönen).
Vi ”turister” kom till moskén med en buss som vi hyrde.
Först fick vi se omgivningen, det var jätte stort och det
var affärer som sålde massor med saker till minne på platsen.
Moskéns gård var jätte stor, mycket större än själva
byggnaden. Vid ett ställe i moskéns gård finns en speciell brunn av marmor, där
personer kan religiöst ”tvätta sig”. Det vill säga den rituella tvagningen, på
persiska kallas det för Wudu. Det är mest männen som får vara där, och vid ett
annat ställe finns den för kvinnor också.
Moskén var jätte stor och hade två stora minareter.
Moskén var så gammal att en del av byggnaden lagades under
besöket. Det var jätte många fåglar som var där, och man fick mata dem genom
att kasta frön utanför grinden.
Det fanns flera rum och platser i gården men vi hann inte se
platserna.
Jag trodde att vi skulle be bara och sedan gå runt moskén.
Det var en vanlig dag och jag trodde att vi skulle bete oss som ”turister. ”
Första besöket på förmiddagen fotograferade vi moskén, omgivningen
osv. Det var jätte många folk som besökte. Det var fint väder, därför satt vi
lite utanför moskén tills det var böneuppropningen. När det var dags började vi
göra förmiddagsbönen tillsammans med alla andra och efter imamen. Men imamen
såg vi inte för att männen och kvinnor var separerade. Efter bönen var det folk
som delade ut ”Turkish deligt” till alla. Under tiden läste imam lite ur
Koranen. Han hade väldig fin röst.
Sedan fick vi gå in i moskén. Vi fick ta av vår skor och
fick varsin påse så att vi fick ta med oss dem och vi fick ta på oss sjal för
att täcka håret.
Moskéns inomhus
var väldig fin. Moskén var i tre våningar och golvet var täckt av en jätte stor
matta. I Moskén fanns massor med stora lampor. Det var tavlor också på väggen
som stod Allah (Gud), Mohammed på arabiska. Taket var lite rund och på taket
var det jättefina mosaiker som det var i fönstren. Predikstolen till imam var
ganska stor. Nischen, riktningen mot Qibla var speciellt eftersom väggen var
målat på ett fint sätt. Det var abstrakta målningar men det hade väldigt fina
ljusa färger.
Vid gården fanns det ett gravtorn av Eyup Sultan. Han var en
helig man som umgicks med Mohammed. Moskén fick namnet efter honom. Det är
många som besöker platsen och läser Koran.
Nästa besök var på morgonen och vi kom dit för att göra
morgonbönen. Vi var där vid klockan fem på morgonen. Vi gjorde morgonbönen i
moskén och det tog ungefär femton minuter. Sedan gick vi till andra platser.
Diskussion
Jag blev mycket fascinerad av
moskén eftersom det har byggts för mer än 1000 år sedan och är fortfarande
oförstörd. Istanbul har drabbats av jordbävningen flera gånger men byggnaden
har inte påverkat något. Arkitekturen och tekniken var bra då tror jag eftersom
guiden hade berättat för oss om detta. Det var män från
Osmanska riket som hade byggt.
Tagen av mig
Ängskyrkan

Inledning
Jag besökte Ängskyrkan den 7 december 2014 kl. 11 och
besökte själv, som ligger på Toppvägen/ Storvreten i Tumba. Jag bor lite nära
kyrkan därför gick jag och jag funderade över vad jag skulle se och jag hade
massor med frågetecken om kristen ceremoni. Jag ville besöka just Ängkyrkan
eftersom kyrkan är nära mitt hem och att jag har besökt denne kyrkan flera
gånger när jag var yngre med klassen och jag minns inte riktigt vad jag
upplevde där då. Men jag minns att det var lärorikt och jag passade på mig göra
som mina klasskompisar gjorde då.
Men i alla fall nu när jag var på kyrkans gård kände jag mig
lite spännande, jag vet inte varför men jag kände mig glad också.
Jag funderade på att det skulle vara kul och lära mig nya saker.
Kyrkan är en enkel byggnad och är minst 2 våningar som det
ser ut i alla fall. Den är i gult färg och har ringklocka bredvid byggnaden,
vid kyrkans parkering. Kyrkan är nära lägenheter och vid skogen. Det finns ett
stort vanligt kors utanför på stenväggen och det lyser när det är mörkt ute.
Det ser fint ut. När jag går vid kyrkan har jag alltid haft en tanke att det är
svenskar och protestanter som leder den.
Förloppet
Jag gick in i kyrkan, jag var lite tidigare med det var folk
som kom. Först gick jag till ett rum där vi fick hänga våra ytterkläder. Det
såg ut som en lokal där det finns flera rum. Ett av rummet var matsalen och
mittemot matsalen var församlingsrummet.
Vid dörren stod en kvinnlig präst och en äldre man, men
tydligen var han personal i kyrkan.
Jag gick fram till dem och sade att jag har en uppgift att
göra om livsåskådningar och att jag valde Ängskyrkan, och om jag får vara med
dem. Äldre mannen var jätte vänlig och sade att alla var välkomna. Jag tackade
och satte mig längs bak i rummet där jag kunde se hela rummet. Det var stolar
på flera rader och var tre olika rader. Rummet var inte jätte stor men det var
bred. Längs fram fanns det en talarstol och bredvid den fanns ett stort bord,
där det finns flera saker på den. Väggarna var vita och dukarna på bordet längs
fram var blåa. Nära vid bordet var ett in vinklad hörn där det finns stolar,
tydligen var det för körarna. Det fanns mikrofoner längst upp. Sidan om den var
en stor piano och en kvinnlig pianist. Längs fram fanns en jätte stor tavla med
abstrakta figurer men jag tolkade den till att Jesus gick till himlen eller
frälsning. Det var korsar hängda på väggen. Det var massor med ljusstakar och
ljus på. Jag satte mig på stolen och varenda stol hade en psalmbok (sångbok)
bakom sin stol. Det var speciell hängare på stolarna och det var faktiskt
logiskt.
När varje person kom in i rummet gick dem fram och lade
några kronor pengar på en låda, och tog ett ljus där de tände på den och lade
på en stor ljusstyrka. Sedan gjorde dem ett kors på deras ansikten.
En personal delade ut ett häfte till oss alla. På framsidan
var det samma bild som den stora tavlan på väggen och stod Mässa på den. Inuti var det stora rubriker, vad vi skulle göra. Det
fanns verser, dikter och sångtexter där vi skulle tydligen läsa upp
tillsammans.
När alla satte på sina platser kom en äldre kvinnlig präst,
en äldre man och en äldre kvinna in. Kvinnliga prästen hade på sig en vit lång
klänning med långärmade. På klänningen hade hon något liknande tröja men det
liknade filt också i blå färg, och på den fanns ett stor silver kors som var
sytt på tröjan.
Mannen och kvinnan var personaler där och hjälpte prästen tydligen.
Vi fick tillsammans vänta tills klockan var 11 och sedan
ringde det på stora ringklockan utomhus. Sedan började prästen med att tända
den andra advent och läste några verser ur bibeln.
Sedan gick hon till sin talarstol och läste lite ur gamla
testamentet samt nya testamentet. Efter henne kom andra personer och läste lite
till ur bibeln. Sedan fick vi sjunga tillsammans med pianosmelodi. Det var som
kör. Ibland stod vi upp, ibland fick vi sitta medan vi sjöng. Jag försökte
sjunga med för att kunna visa respekt.
Efter det fick vi tillsammans säga några ord tillsammans som
stod på häftet vi fick.
Sedan var det en barnsång och där fick barnen komma fram och
tända varsin ljus. De fick ställa tända ljusen på ljusstaken och satte sig på
en ”bänk.” Efteråt fick dem gå ut från lokalen. Vi satte kvar och prästen
fortsätta att läsa verser ur bibeln, sedan fick vi lyssna på pianot. När
pianisten spelade satte alla sig på sin stol, även prästen.
Det fortsatte ett tag så, sedan ropade prästen ut några namn
som bodde i närheten och sade ålder. Dessa var avlidna personer. När hon räknade
upp dem, ringde ringklockan igen och vi bad för dem.
Efteråt fick vi sjunga igen av psalmboken.
Medan vi sjöng sittande kom två av personaler med en lerskål
och förväntade att vi skulle kasta pengar eller gåva i skålen för kyrkan. Men
jag visste inte det därför kunde jag tyvärr inte ge något.
Senare bad prästen att alla skulle ställa sig på en kö för
att äta en bit bröd och doppa brödet i vinet. De ställde sig men inte jag
eftersom jag inte är en kristen och jag ansåg att jag inte behövde göra det.
Alla även barnen utom jag åt en bit bröd, och prästen sade något medan dem fick
brödet.
En del ställde sig vid bordet och framför bordet var det en
speciell bänk, där personer fick ställa sig på sina knän och böjde sina huvud
och bad. En del gick fram och tände ett ljus där de gjorde korstecken på sig
själva.
Det avslutade med att prästen
bjöd oss alla till julafton på den 24 december 2014, där vi kan fira
tillsammans och att alla kommer få varsin present. Men hon bad också att dem
som kommer kan också köpa present eller något i form av present. Det behöver
inte vara dyrbara grejer eller saker. Man kan även baka något hemifrån och äta
tillsammans i kyrkan. Vi fick en liten lapp också, där de står tider och
”schema” över julen.
Hon observerade också att efter den fina gemenskapen då ska
det bjudas kaffe och fika.
När jag gick ut från dörren kom den mannen som jag hade
frågat tidigare och han höll mina händer vänligt och bjöd på kaffe i matsalen.
Jag tackade jätte mycket men sade att jag inte kan, eftersom jag var tvungen
att gå någon annanstans efter besöket.
Jag tog på mina ytterkläder och gick ifrån kyrkan.
Diskussion
Det tog
drygt 1 timme men jag kände mig jätte lättnad över eftersom jag var jätte nöjd
med detta besök. Jag tänkte mycket väl att komma tillbaka till Ängskyrkan och
besöka igen, kanske flera gånger. Det var jätte kul att besöka olika
livsåskådningar och se ceremonier som man inte är van vid det.
Jag
tyckte att prästen var jätte tydlig och att man verkligen blev imponerade över
denna ceremoni.
De
välkomnade oss alla. De var väldig trevliga att bjuda på kaffe och prata lite
om annat, men tyvärr kunde jag inte delta detta, men jag vill jätte gärna gå
igen och ställa frågor som jag undrar om nu. Jag gjorde inte det för att jag
inte hade några frågor då.
Jag
försökte göra skillnader mellan andra kyrkor som jag har besökt och jag tror
att Ängskyrkan är protestant och är svensk kyrka. För att protestanter är
mycket utvecklade och är mer jämställdhet om män och kvinnor. I bibeln och
andra religiösa böcker står det att kvinnor och män ska sitta i separerade
platser och att kvinnor inte fick prata. Men i Ängskyrkan var det blandad och
prästen var en kvinna till och med.
Jämförelser och åsikter
Jag ville besöka synagogan och Jehovas vittnen men tyvärr
kunde jag inte. Jehovas vittnen hade tider som inte passade mig och jag väntade
på att synagogan ska acceptera mig och mina kamrater.
Jag ville inte besöka platser som var lite långt ifrån mitt
hem, eftersom jag tyckte att jag inte kan hitta platserna.
Därför skrev jag ett extra moskébesök men det var på ett
annat datum och en annan upplevelse.
Ceremonier var olika och varenda ceremoni var lärorika och
jag är mycket nöjda över dessa.
Moskéernas byggnader var olika men inuti var nästan likadana
eftersom det är byggt av sunnitiska muslimer.
Alltså det var predikarstol, nisch osv. i moskén. Men om vi
ska jämföra mellan kyrkan har dem enorma skillnader.
T.ex. I kyrkan fick man sitta på stolar och bänkar medan man
fick sitta på golvet i moskén. Kyrkan hade ingen stor matta likaså som moskén
har.
Kyrkan satsar på musik och instrument men moskén gör inte
det, däremot sjunger man i kör utan instrument.
Kvinnorna enligt ängskyrkans syn är att kvinnorna är
jämställda och att de har samma rättigheter och chanser. Det visar genom att
kvinnliga präster kan framföra och undervisa saker inför alla. Men inom islams
syn får inte kvinnorna be med männen, och att kvinnorna måste alltid respekt
till männen, men absolut ska männen också visa respekt för kvinnan också. Det
finns kvinnliga imamer men dem får inte undervisa inför männen bara kvinnorna.
Kvinnorna är viktiga enligt koranen och det meddelas genom hadither, men dem
får inte bryta männens tal. Det finns fortfarande separeringar i varje religion
eller livsåskådningar, men i Ängskyrkan har man brutit detta och utvecklade
globalt. Men det finns fortfarande separeringar mellan män och kvinnor i
moskén.
Islam och kristendomen har regler såsom att täcka håret. Men
nuförtiden är inte ett krav att en kristen kvinna skall täcka håret, medan en
muslim kvinna måste göra det, åtminstone när man besöker moskén eller när man
ber.
Ceremonier liknar genom att båda livsåskådningar meddelar
Guds ord och profeters ord. Enligt kyrkan är Jesus gudsson därför räknar man
honom som Gud. Men enligt moskén är Gud som har skapat världen och allting, där
Mohammed är hans profet. Men i båda livsåskådning meddelar man något religiöst
och läser ur religiösa böcker.
Prästen i kyrkan och imamen i moskén håller talet och
strukturerar, där personer följer efter dem.
Det var manliga personaler i kyrkan som var mycket vänliga
och han höll kvinnornas hand för att visa respekt osv. men manliga imamer gör
det aldrig och dem anser att det är respektlös. Imamer kollar inte ens på
kvinnors ögon för att dem inte ska visa respekt för damer och för sina hustrur
om dem har.
Men både religiösa ledaren berättar fina myter och fina
sidan av religionen för att alla andra ska konvertera till sina religioner.
Det är jätte många personer som känner sig jätte stolta över
att dem är religiösa, därför forskar man inte alla andra religioner. Jag har
gjort det tidigare tyvärr men för några månader sen har jag börjat forska andra
livsåskådningar och det är en stor fördel till mig.
(Alla bilder utan en är från Google.)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar