Livsåskådnings besöksrapport
#1 Moskén i Fittja
Moskén har alltid vart en plats jag har länge velat besöka och uppleva vad som sker bakom stängda dörrar men det har aldrig känts rätt av någon anledning.
När jag gick i mellanstadiet och början av högstadiet, minns
jag att många muslimer inte fick besöka andra religiösa platser så som kyrkan,
synagoga och liknande. På grund av det kunde inte de följa med när hela klassen
skulle vara med i Lucia tåg och sjunga i kyrkan. Jag är själv kristen och har
aldrig blivit förbjuden av någon från att besök andra religiösa platser men jag
har upplevt att det automatisk har blivit så att det känns fel att besöka andra
ställen än kyrkan. Eftersom ingen annan gjorde det. Men nu fick jag en möjlighet att besöka en moské tillsammans med några andra från klassen.
Tidigare kunskaper
om moskén och dess aktivitet:
Jag kände inte till mycket om vad som sker bakom de stängda
dörrarna i en moské. Den kännedom jag har är att de som besöker moskén gör så
för att närma sig gud- Allah men även för att muslimer bad böner och tacka Gud för olika
saker. Men jag visste även att muslimer ber med en bön
matta och att den ska vara riktade mot Mecka.
Några
förväntningar?
Utifrån de bönemattor jag har set, är de väll designade och
fina därför tror jag att det kommer vara någon slags av mönster och designer i
byggnaden. Jag vet bara vart vi ska åka och vart moskén ligger däremot har jag
ingen aning om det är en riktig moské eller en lokal. Om det är moské då tror
jag att det kommer se ut som att de som en arena- bönemattor och imamen där ex
fotbollsspelarna håller sig och sen tror jag att där vi kommer få sitt är där
läktaren skulle ha vart. Det är bilden jag får när jag blundar. Jag tror även att Imamen kommer läsa ur koraner, kanske
under hela tiden vi är där. Jag tror att det kommer vara högljutt. Om de inte
håller sin gudstjänst den dagen då har jag ingen aning om vad som kommer hända
och vad jag kommer att se.
När jag hade bestämt mig och sagt till dem andra att jag också ville följa med. Såg jag i början fram emot besöket men när dagen närmade sig blev jag mer och mer osäker och det kändes helt fel. Jag var osäker om dem vill att vi tjejer skulle bära slöja eller klä oss på ett bestämt sätt. Jag bet ändå ihop och åkte iväg till moskén som låg i Fittja inte så lång från skolan men även från där jag bor. Jag hade frågat mina muslimska vänner om de kände till moskén men inge av de hade hört tals som den, vilket var lite märkligt för den var så nära oss.
Händelsen och upplevelsen av besöket: Så som vi var påväg att stiga in till moskén och ju närmar jag kom ingången desto nervösare blev jag. Nervositeten släppte när vi klädde av oss ytterkläderna och tog av oss skorna, det var bara att gilla läget. Vi blev välkomna av en av de från församlingen som hade rätt bortom för han hade tid hos läkaren.
Moskén vi var på var större än vad jag trodde och hur fin som helst. Vi fick en liten guide om hur de byggde moskén och dess uppkomst. Moskén kostade församlingen och andra aktörer ca. 30 miljoner kr plus att de har en kristallkrona hängande som kostade 10 tusen dollar. Allt i rummet som mattorna,tavlor, kakel m.m. var importerade från Turkiet.Inne i rummet vi var i där all underhållning och aktivitet håller rum var stor och fritt. Golvet var täkt med tjocka mattor och golven värmare. Halva delen av vägarna var fint dekorerade med fina kakelmönster.
Runt
om i rummet hänger det ”tavlor” där det sår GUD fast på arabiska ”Allah” och
andra där det stod Muhammed och andra viktiga profeter. Moskén är 3 våningar och får plats med ett par hundra
personer. Där vi befann oss var det som jag hade förväntat mig att det såg
ungefär ut som en arena. På första plan där imamen är där ber männen och det är
där de finns. Kvinnorna skulle hålla sig bakom
männen på läktaren (där fick vi vara under bönen stunden) den ytan är också
täkt med tjock matta. Eftersom att muslimerna där anser att männen kan lätt uppelva sexuella känslor och bli attraherad om kvinnor stod framför dem. På bottenvåningen (under där männen) var fanns det också en
till yta lika stor som den över där kunde man också få plats att be.
Vi blev meddelade om att vi kunde vänta 15-20 min så kunde vi få vara med under bönestunden som började 12:55. Inte 1 minut sen så var bönestunden igång. Det började med att en man
utförde bönutropet. Mannen stod längst fram men inte där bönemattan var.
Alla andra som bestod av män stod längst med honom och bredvid. Bönutroparen bad högt. Först bad han genom att stå
mitt emot bönemattan som är riktad åt Mecka sedan vände han sig och bad åt
höger där tavlan med ”Allah” hängde och sedan åt vänster. Alla andra bad rakt fram.
När böneutroparen var klar steg imamen fram och i samband med
det ställde alla män sig bredvid varandra och fyllde första raden tills den
blev full och sedan stod 2 styckena bakom de andra. Ingen fick stå ensam bakom
de andra och därför var 2 styckena tvungna att stå tillsammans bakom alla. Så var strukturen i moskén.
Imamen höll i bönen genom att utföra bön systemet= man ber ska man böja sig på knä, börja på huvudet mot
mattan och sedan upp igen och de höll på ett bra tag. Mot slutet av bönestunden bad de åt höger, åt vänster och
sen vände imamen mot de andra och ställde sig med dem i linjen. Resten av männen som stod enligt systemet fick nu sätta sig vart dem ville. Den som avslutade bönestunden var samma person som började den- bönutroparen. Han läst en vers från koranen det kändes mer som att han sjöng. Efter han bad imamen för sista gången och
sen var det slut. Alla reste sig upp hälsade på varandra och gick. För att vi
var där så tittade några upp innan de gick.
Besöket var intressant och jag har lärt mig mycket mer än förr och känner att fördomar och strunt prat hindrar än från att öka sin kunskap om andras livsåskådning och uppleva vilken struktur andra religiösa platser har. Kvinno synen i moskén är fel tycker jag. Både män och kvinnor attraheras av motsatta kön. Även män kan attraheras av andra män. Det visar bara att ännu är inte det moderna tänkandet utvecklat inom islam. Så som jag förstått det handlar det inte om lika värde och jämlikhet mellan könen men rädslan föra att tänka/göra något fel som kan leda till synd.
#2 Etiopisk Dop i katolsk kyrka
Min kusin skulle döpas 22 maj 2014 i S:ta Eugenia. En
katolsk kyrka i Kungsträdgården. Detta dop skulle bli min första antagligen inte
sista. Det var in första sakrament jag
var med i.
Jag visste nästan inget om barn dop förutom att barnet döps
i Jesu namn och att prästen heller vatten över barnets huvud och att i vissa fall får man gud föräldrar. Själv är jag döpt när jag var några månader och fick inga gud föräldrar som hade skyldighet att ta hand om mig ifall mina egna föräldrar dog istället sa mina föräldrar att de ger mig till Gud som kan ta hand om mig under hela mitt liv.
Tiden under:
Innan själva dopet åt vi alla(min kusin hans mamma och pappa
och deras släkter och vänner, jag, mamma och min bror och alla andra gäster)
lunch på en etiopisk restaurang sedan tog vi oss till kyrkan. När vi alla tog oss till kyrkan så såg vi alla framemot dopet och jag blev tag av de stora ingångs dörrarna till kyrkan och sedan över hur stort det faktiskt var inne i kyrkan. Kyrkan kändes modern och inte gammal och det var svalt och skönt till skillnad från hur varmt det var utomhus.
Prästen som var katolsk talade först med föräldrarna till min kusin sedan med gud föräldrarna. Efteråt kunde dopet sättas igång. Det var en enkel och smidig ceremoni då prästen läste någon vers från bibeln, frågade föräldrarna om de lovar att uppfostra deras son på ett kristet och katolsk sätt. Problemet var att ingen av oss var katoliker, vi var en blandning av ortodoxare och protestanter. Men det gick ändå sedan fick gud far läsa en vers om bar och familj sedan döptes min kusin i vatten och föräldrarna fick tända var sitt stearin ljus som de sen tände ett gemenast stearin ljus i symbol för gemenskap och förening med Gud. Mot slutet fick alla föräldrarna, gud föräldrar och prästen skriva under ett avtal.
Tiden efter:
Jag hade för mig att katolska kyrkan var mycket strikt och strängt men det kanske variera. Jag tyckte att prästen var underlig och oseriös många gånger. Det var ändå en roligt att vittna en sakrament med en lättsam miljö och underhållning. Det var inte spänt alls. Dopet på minde mig mycket om Etiopisk vigsel ceremoni där paret också tänder var sitt stearinljus sedan ett tillsammans av samma syfte som under dopet.
#3 Nattvarden i ett protestantisk kyrka
Som det mest av min rapport har jag ännu aldrig vart med under nattvarden då jag aldrig har vart tillåten. Eftersom att de kyrkor jag vart på anser att man bör ha gått på bibel lektioner och döpts om på nytt i just deras församling vilket jag inte hade gjort. Därför har det alltid vart ett hinder för mig. Men under denna sommar i Augusti 2014 åkt jag till hemlandet och fick ta dela v nattvaden men även mycket mer än det.
Min erfarenhet med dessa kyrkor är att dem protestantiska
kyrkorna i Etiopien är det finns en stor skillnad med dem protestantiska
kyrkorna i Sverige.
När jag var i Etiopien i somras 2014 tog min moster mig till
en ny kyrka jag aldrig vart i.
Mina förväntningar och tankar kring kyrkan och vad jag torde
skulle hända grundade sig på tidigare erfarenheter. Jag förväntade mig en
tråkig präst som läser olika verser från Bibeln med tonen som får en att bli
sömnig och som får tiden att stå still.
Kyrkan jag fick besöka heter LHMM- Living Hope Miracle Ministrey
i Addis Abeba. Jag hade inga stora förväntningar om byggnaden och platsen då
många av de protestantiska kyrkorna är placerade nästa överallt i staden. Till
skillnad från ortodoxa kyrkor och moské är de få men stora och mäktiga. Dessa
är stora i storlek då dem äger stor mark och ortodoxa kyrkorna är välbyggda och
traditionella även moskén i Addis Ababa.
Tiden under:
När jag och min moster kom till kyrkan var det förstå jag
såg att ”kyrkan” inte var stor och som en kyrka man ser på bilder och i böcker.
All aktivitet i kyrkan hölls i en mindre lokal bredvid
restauranger.
Lokalen var som sagt liten. Alla stolar stod i rad efter
varandra och var vanlig balkong stolar dem i plast och oftast vittna. Förutom de
två eller tre stolarna längst fram som såg mer ut som fåtöljer där satt Apostel
och några andra.
På höger sida av lokalen ett par stolar ställda där satt dem
från kören. Vid altaret stod ett glass bord liknande som där låg hans Ipad och
vatten flaska.
Aktivitet
Gudstjänsten började klockan 18:00 och det var
en vardag, en onsdag som jag minns det. Vi skulle vara i grupp er om 4 och be
tillsammans. Ledaren i Kyrkan bad oss att be om en plats i
landet eller staden som vi i gruppen tycker behöver bön.
Sedan skulle vi själva i gruppen komma överens
om vad/vilka vi ville be för. Efter grupp bönen gick alla tillbaka till
stolarna och satte sig. Kyrkan var blandad med kvinnor, män, yngre barn, äldre
barn, ungdomar, tonåringar, gamla människor, sjuka, och friska. Och alla satte
sig hur och vart de ville. Det fanns inga regler eller bestämd struktur på var alla
skulle sitta och m.m.
Sedan började vittnes stund. Där de som ville
vittna guds verk kom upp till altaret och vittnade. Efter vittnes stund började ledaren predika och
läsa verser från bibeln och talade fritt. Det sjöngs en hel del. Vi ställde oss och sjöng
olika lovsånger. (Gospel låter). Mot slutet av gudstjänsten skulle nattvarden hållas. Brödet och vinet delades ut av de som verkställer och ”jobbar” där i
kyrkan. Innan vi tog del av nattvarden delade ledaren höll föst upp brödet och började be som även vi gjorde all
bad i kör. ”Med det här brödet tro jag med hela mitt hjärta och hela min själ
att det är Jesus kropp. Genom att äta denna bit tror jag på att Jesus är med
mig i allt jag gör och vakar mig” Sedan skulle man be om något som bekymrade än
eller något man ville ha ex om man var sjuk bad vissa om att bli botade av
kroniska sjukdomar eller andra sjukdomar. Om man var arbetslös bad man för att
få ett jobb man kunde be om allt som man ville att Gud skulle höra. Sedan fick
man äta brödet. Och efter det tog han upp vinet som var i ett litet glas (lika
stor som en short glass). Sedan bad vi
igen i kör och sa samma sak som med brödet bara att istället för Jesu kropp,
sa vi Jesu blod och att vi är täckta med Jesu blod (vi är då skyddade från
allt). Vi fick sen dricka vinet som egentligen var Vinto. Efter nattvarden sjöng vi alla i kyrkan lovsånger
och sen var gudstjänsten slut. Klockan var då 21:00 etiopisk tid.
Precis som olika skolor och lärare tolkar kunskapskraven på olika sätt och agerar efter sin tolkning är det likt inom alla religioner speciellt dem med olika inriktningar och inom dessa inriktningar. I grundskolan lärde jag mig att protestanter sitter tysta under gudstjänsten och det är väldigt strikt. Vilket etiopiska protestanter och dess kyrka inte är. Vi är fria med få regler och alla är välkomna . plus när vi känner av heliga anden inom oss kan vi bli hög ljuda på ett bra sätt och under sånger och musik sitter går det inte att sitta still vi hoppar , klappar och sjunger högt.
Nattvarden var de besök som jag kände jag fick mest utav för att jag bland annat gjorde något jag gjorde något jag inte brukade känna mig bekväm eller trygg med. Att be i grupp och hålla händer med främlingar utan att vara rädd att göra fel var en så kallad milestone för mig. Men också att sitta och lyssna på alla som vittnade vad Gud gjort för dem gjorde gudstjänsten spännande och rolig samtidigt som när ledare , som kallas för Apostel= (Guds utsände) i Etiopien han predikade och läste verser från bibeln och talade fritt.
Han lärde ut på ett sätt som ingen annan han tog upp samhällsfrågor och
jämförde de med vad som står i bibeln. Han använde sig av bibel appen på sin
Ipad och även en projektor som han via den och dator visade upp olycka verser
och texter från Bibeln. Men det sjöngs en hel del. Han började sjunga först
stycket av en lovsång och sedan sjöng hela kryckan och dem i församlingen
spelade piano och de i kören ställde sig upp och sjöng. Även vi ställde oss och
sjöng. Vi var all i en helig stämning. Allt det väckt liv i kyrkan.
Efter nattvarden tog slut och innan vi gick hem, sjöng vi alla i kyrkan lovsånger och sen var
gudstjänsten slut och vissa gick hem, andra hade med sig vattenflaskor eller
något annat som man ville att Apostel skulle be. Vissa hade med sig foton på
någon dem känner som Apostel bad för. Andra satt kvar och några andra från
församlingen kom till de som satt kvar och bad för dem. (Det var ofta människor som har det svårt och
andra som har dålig ande inom sig (tror det är exorcisten). Dessa människor
skrek och slogs och vissa ramlade och svimmade när de från församlingen bad för
dem. Innan jag och min moster gick, bad han för mig och sen åkte vi hem.
En länk på hur ett etiopiskt protestantisk gudstjänst kan gå till. OBS! sänk volymen det kan bli högt: https://www.youtube.com/watch?v=3ewYxD_kI_8
Jämförelser och åsikter
Både inom moskén och kyrkan jag besökt på har de ens sak som är struktur. I kyrkan ska det finnas en ledare kan kalla för olika präst, Apostel och i moskén ska det finnas en som ska hålla i utropningen och en imam. Å alla som besöker antingen moskén eller kyrkan vet hur de ska bete sig och följer systemet som finns. Det känns nästan som att det är en självklar het att alla vet hur man beter sig i moskén eller kyrkan.
En annan punkt är att ingen ställer frågor under aktiviteterna , verken under bön stunden, gudstjänsten, nattvarden eller under dopet. Vilket är underligt. Jag kan förstå varför man inte gör det under själva bönestunden men förstår verkligen alla vad som sägs. Ingen kritiserar ledarna heller eller ifrågasätter dem. Det enda gången jag kan komma på man ifrågasätter någon/något är antingen i skolan/lärarna eller politiska debatter osv. Åter igen känns det som att det finns en osynlig regel om att man inte ska göra det och att det är fel.
Skillnaden är att jag tror inte man firar något i moskén och att det inte finns någon underhållning som musik. Men under nattvarden som jag var på och under hella ceremonin och gudstjänsten sjöng kören och även vi . Vi klappade, hoppade och sjöng högt.
Kvinnosynen betraktas också olika. Inom islam ses kvinnan som besvär och under mannens makt. Men hemos de muslimska familjer jag vart hos , vilket är många , är kvinnan den som styr och bestämmer. Barnen är mer rädda och respektera mamman och kvinnan mer än deras pappor och andra män. Männen har större respekt mot sina fruar än förr. Jag tror på att samhället har ändrats och kvinnorna inser det (äntligen) och låter inte deras män trampa på dem. Men att det finns klyftor mellan könen inom religionen och i moskén komplicerar det hella. De män som inte har förstått kvinnans styrka och värde är de som har ett tanke sätt som under Muhammeds tid. för det är ju då koranen skrevs.
Inom kristendomen finns också stora diskussioner om kvinnosynen men jag har inte upplevt köns segregering inom de besöken jag gjort men också andra gånger jag vart i kyrkan och unde min tid som kristen. I Galaterbrevet 3:28 står det "Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna ni är alla ett i Kristus Jesus."
För den troende har skapade Gud Adam och Eva,man och kvinna och det var hade lika stora rättigheter och skyldigheter. Även om det står i Elesierbrevet 5:22,33 "Ni kvinnor foga er efter era män som efter Herren." och "Dessutom skall var och en av er älska era hustru som sig själv och hustru ska visa respekt för sin man." Ingen stans står det att kvinnor ska behandlas illa av sina män för männen har rätt till det enligt sin tro. Och det står ju att alla oavsett kön , nationalitet eller ekonomiska förhållande ses lika i Guds syn. Jag tror därför att det är människan efter som skapade könsskillnader när flera aktörer och lärjungar gjorde sina egna tolkningar ut i från samhället då och sedan fortaste det.
Så länge människan tolkar, sin tro, samhälls situationer och händelser olika så kan vi inte åstadkomma en perfekt och lika värdigt samhälle tor jag. ex Feminism har tagit stora framsteg och har redan påverkat många i samhället, unga ,äldre, män o kvinnor men ändå tror jag aldrig att det kommer var lika spelregler för bägge könen i samhället.


Inga kommentarer:
Skicka en kommentar